Subscribe RSS


MEZZAMORPHIS (1999)

I 1999 kom Mezzamorphis ut, et album som skapte faktisk ganske mye rabalder spesielt blant fansen i USA, fordi det virket som om bandet hadde gått bort fra både musikkstil og fokuset i tekstene. Men det er ingen tvil om at 'Mezza' er et fantastisk album musikkmessig, og ser du på tekstene de skriver er det ingen grunn til å klage...

Mezzanine Floor
...I`m on the mezzanine floor, never been here before...
CD`en åpner med denne sangen, melodiøs, enkel, og som på mange måter setter standaren for plata. Veldig mektig når Martin Smith synger ut at 'I`ll get to heaven!'
Karakter: 7,5 / 10

Heaven
...and there`ll be no shame to bear...
Vi fortsetter med fokus mot himmelen. Heaven er en veldig bra låt, som enkelt og griet handler om himmelen. Inneholder mange lyder og saker og ting, og jeg liker det!
Karakter: 8,5 / 10

Follow
...there`s a song, and it`s louder than music...
Veldig fengende låt, dette her. Klarer aldri å bestemme meg helt for om det er versene eller refrenget jeg liker best her, men begge deler er mer enn bra.
Karakter: 7,5 / 10

Bliss
...if I`m wrong then I really lived...
Kort, full av fart, og sinnsykt bra! Bliss er blitt stående som en av bandets største slagere, og den fortjener all god omtale.
Karakter: 9 / 10

It`s OK
...it`s OK, you know I`ll live to fight another day...
En sang som vakte oppsikt, spesielt i mange kristne kretser i USA, p.g.a. setningen 'she`s as pretty as hell'. Gutta vet selv hvorfor de brukte dette uttrykket, jeg likte det, og sangen er alt i alt en god sang, en rolig ballade.
Karakter: 7 / 10

Metamorphis
...can I be somebody? I`m gonna be somebody...
Vakker, mektig, ærlig, de stikkordene som jeg gjerne gir låter jeg liker. Dette er ikke noe unntak. Det tok tid for meg å like denne skikkeklig, men det gjør jeg nå. Fantastisk låt.
Karakter: 9 / 10

See The Star
...so we run, never stop...
Denne var oppe på en 13. plass på singellista i England, selv om det er langt fra den beste låta bandet har skrevet. Jeg sier ikke den er dårlig, for det er den absolutt ikke. Men den når ikke helt opp blant bandets aller største.
Karakter: 6,5 / 10

Gravity
...gravity`s pulling me, but heaven is calling me...
Annerledes... Ikke den låta jeg liker best. For noen er det helt sikkert en favoritt, det er gjerne sånn med låter som er litt annerledes enn mange av de andre, men jeg kan ikke si jeg elsker den.
Karakter: 5 / 10

Beautiful Sun
...grace is my story, hope is my song...
Vakker og melodiøs, denne her, uten at det blir helt ekstraordinært. Bra tekst, bør sjekkes ut.
Karakter: 7 / 10

Love Falls Down
...and I believe my heart has found all the good that comes from God above...
Jeg blir så glad når jeg hører den sangen her! Både personlige minner og melodien får meg i et bra mood. Jege liker den veldig godt!
Karakter: 8 / 10

Blindfold
...take this blindfold off of me, I`m walking but I cannot see...
Igjen en litt merkelig låt, men en skikkelig bra en. Rolig tempo. Refrenget er skikkelig himmelsk!
Karakter: 8,5 / 10

Kiss Your Feet
...isn't He beautiful?
Avslutningslåta er bare nydelig. Ærlig. Ydmyk. Hør den.
Karakter: 9 / 10

Samla vurdering av plata: 7,7 / 10

Category: | 0 Comments

0 comments to “Mezzamorphis”