Subscribe RSS


CUTTING EDGE 3&FORE (1995)

Den beste CD`en Delirious? noen gang har laget? Jeg mener det. Den inneholder så mange knallbra låter, låter som kanskje ikke har fått så mye omtale, men som likevel er så sinnsykt sterke og ærlige. Et fantastisk album du må få tak i!

Did You Feel The Mountains Tremble?
...and here we see that God you're moving, a time of jubilee is coming...
Starten på denne CD`en faller virkelig i god smak. De aller fleste som hører på kristen musikk (om jeg får bruke det uttrykket?), har hørt denne låta, og det er en grunn til det. Den er majestetisk.
Karakter: 9,5 / 10

I`ve Found Jesus
...and the best thing that happened, it was the day I met you...
Dette er skikkelig gospel, men faktisk så faller det litt i smak til og med hos meg, gospelhateren selv. Det er bare skikkelig fengende. Det kan ikke bli noen toppscore, tross alt er det jo fortsatt gospel, men ikke av det dårligste heller, dette her.
Karakter: 6,5 / 10

Oh Lead Me
...lead me to the cross where we first met...
En skikkelig rolig og avslappende sang. Utrolig bra stemning, gjør så man slapper totalt av og bare nyter sangen.
Karakter: 8 / 10

Shaken Up
...I'm shaken up, I'm falling down...
Denne CD`en er på en måte veldig spesiell. Den inneholder nemlig så utrolig mange bra sanger, sanger som aldri er kommet med på noen samleplate eller spilt ofte på konserter, men som likevel er så utrolig bra. Dette er en av de. Riktignok ikke den beste av de, men likevel skikkelig nydelig å høre. Du må høre den sekv for å skjønne...
Karakter: 8 / 10

I`m Not Ashamed
...I`m not ashamed of the one I love!
Dette er en klassiker! Inneholder mye preg av rock, samtidig som teksten er krystallklar! Noe av det beste Delirious? har laget noen sinne.
Karakter: 9,5 / 10

Find Me In The River
...but if the blessing's in the valley, then in the river I will wait...
Dette går fra höjdare til höjdare! Denne låta er fantastisk. Det er sånn at når jeg har noen personlige opplevelser med låter, så betyr de ekstra mye, og denne er en sånn låt. Knallbra!
Karakter: 9 / 10

Louder Than The Radio
...can you hear the praise? It's louder than the radio!
Ikke dårlig dette heller! Skikkelig positiv og optimistisk sang, vi trenger det iblant. Har sett noen glimt av denne sangen live (fra videoen 'A View From The Terraces'), og jeg skulle likt å oppleve denne på en konsert.
Karakter: 7,5 / 10

You Split The Earth
...will You dance with me...?
Dette er en av de skikkelig bra, som aldri har blitt trukket fram, hverken på noen samleplate eller konsert. Den er virkelig sjef, den låta her, jeg elsker den. Må høres!
Karakter: 9 / 10

When All Around Has Fallen
...come, come lay your faithful head, be still my friend, come rise with me...
Samme greie som den forrige, en av de fantastiske. Det er disse låtene som gjør denne CD`en til en av mine absolutte yndlings-CD`er. Uten å ville gjøre det for klisjè, så kan jeg tenke meg at dette er en sang jeg vil høre mye på den dagen verden raser sammen rundt meg. Awesome.
Karakter: 9 / 10

I`ve Searched For Gold
...is there hope enough these days to forgive someone like me?
Tror ikke dette er en sang som har slått så bra an hos folk, men den er en av de låtene so har betydd mest for meg. Rolig, enkel, utrolig sterk tekst. Du har kanskje ikke hørt den enda, men det du. Og da mener jeg .
Karakter: 10 / 10

Shout To The North
...Jesus is saviour to all, Lord of heaven and earth...
En velkjent sang, ikke uten grunn. Låta er retta mot menigheter og kirker verden rundt, har i hvert fall jeg følelsen av, og det er en utrolig oppmuntrende tekst. Helt fantastisk når et barnekor begynner å synge refrenget.
Karakter: 8,5 / 10

All I Want Is You
...did I tell you it was wine when really it was water?
En utrolig utfordrende og ærlig tekst, fantastisk bra låt i sin helhet. Bandet tar et lite oppgjør med den 'farlige' kristendommen, der man ødelegger istedet for å oppbygge. And if there`s a preacher, will you preach the truth? I want to know more about Jesus! Igjen en av de jeg først oppdaga da jeg fikk tak i denne CD`en.
Karakter: 9,5 / 10

Obsession
...sometimes you're further than the moon, sometimes you're closer than my skin...
På en så utrolig bra CD som 'Cutting Edge 3&4', så håper man liksom at avslutningslåta skal være opp mot like bra som de andre låtene har vært. Også hører man Obsession, og har omtrent ikke ord resten av dagen. Det er den beste sangen jeg har hørt noen sinne, det er den sangen som har betydd mest for meg noen sinne, det er den teksten som har beskrivi ting for meg best av alle tekster. I skrivende stund, mens jeg hører den nok en gang, bryter jeg prinsippet jeg hadde om å ikke gi noen karakter over 10, den er bare for bra til en 10`er. Verdens beste. Noen sinne.
Karakter: 11 / 10

Samla vurdering av plata: 8,8 / 10

La meg forresten minne om at karakteren 8,8 / 10 selvfølgelig kommer av gjennomsnittsverdien for de karakterene jeg har gitt til sangene. Det blir noen ganger litt feil, jeg setter uten tvil en karakter 10 på denne plata selv om den inneholder noen få sanger som ikke får 9 eller 10 som karakter, men sånn får det bare være.

Category: | 0 Comments

0 comments to “Cutting Edge 3&Fore”