Subscribe RSS


KING OF FOOLS (1997)

Dette albumet er ganske annerledes enn Cutting Edge-produksjonene. Bandet har gått litt vekk fra å kun lage lovsang, til også lage musikk som er ment for den vanlige mannen i gata. Uten at det blir noe mindre kvalitet av den grunn, tvert imot; mange mener at King Of Fools er det beste albumet bandet har gitt ut.

Sanctify
...come to me, rescue me...
Åpningslåta fra 'King Of Fools' viser at Delirious? nå har beveget seg en del bort fra den såkalte 'Cutting Edge-stilen'. Sanctify markerer tydelig at bandet vil nå ut til flere, både kirkefolket og andre. Denne låta er bunnsolid, knallsterk, og om jeg hadde noen flere superlativer på lager hadde jeg nok skrivd de ned. Veldig bra åpning!
Karakter: 8,5 / 10

Deeper
...I wanna fly higher, but this arms won`t take me there...
Deeper følger opp åpningslåta på en imponerende måte. Fengende melodi, fantastisk live-låt. Ikke uten grunn at denne fant veien til den offisielle topp 20-lista i England.
Karakter: 8,5 / 10

Revival Town
...I see a smile on your face now...
Igjen en godlåt, det skinner positivitet og håp gjennom denne. Jeg elsker refrenget; Revival Town, that`s what they`re calling this place now. Flere ganger har jeg sett for meg hjemstedet mitt som den byen gutta synger om her...
Karakter: 8 / 10

All The Way
...today, we`re going all the way...
En roligere sang, nærmest en slags enkel vise, igjen fengende. Behagelig rytme gjennom hele låta.
Karakter: 7 / 10

August 30th
...thank you for the chance to live again...
En sang som handler om tankene etter en kollisjon som vokalisten Martin og basssisten Jonathan var involvert i. Martin ble liggende på sykehus i flere uker etter dette, og fikk tenkt igjennom ting. Det var etter dette bandet bestemte seg for å satse på musikken på fulltid. Tittelen på låta kommer da av datoen for kollisjonen, en augustkveld i 1996.
Karakter: 7 / 10

Promise
...whatever happend to the promise these days?
Dette var bandets første låt på singellista i England, og den er bra. Merkelig, om det går an å kalle den det, men likevel faller den i smak hos undertegnede. Jeg har veldig lite peiling på gitar og instrumenter generelt, men jeg liker skikkelig gitarspillinga til Stu G her.
Karakter: 7,5 / 10

King Or Cripple
...and if this should be our battle place, don`t let me fall...
En sinnsykt mektig sang. Denne må høres. Slutten er rett og slett fantastisk, og jeg vil ikke røpe noen ting, men sangen er ikke ferdig selv om man skulle tro det... Skaff deg låta, hør den, og nyt den!
Karakter: 9,5 / 10

Hands Of Kindness
...all I am is You...
En ny, fantastisk låt. Så rolig, så avslappende, så full av ekte takknemlighet til Gud. Bedre enn dette kan det nesten ikke bli.
Karakter: 10 / 10

White Ribbon Day
...how can it be that God is love...?
En sang som ble skrevet som en tanke om konflikten i Irland. And we pray for peace (...) only God can save our nation now. Godt skrevet, god låt.
Karakter: 7,5 / 10

King Of Fools
...I long just to walk before the King of all...
Tittellåta, med en artig tekst. Den er inspirert av kong David i Bibelen, som ikke lot seg stoppe da han danset til ære for Gud, selv om kona mente det bare så tåpelig ut.
Karakter: 7 / 10

History Maker
...I`m gonna be a history maker in this land!
Låta som kanskje er bandets mest kjente av alle sanger de har laget, og den sangen som sannsynligvis er blitt spilt på flest konserter. Ikke rart. Det er nemlig en ubeskrivelig bra sang. Du har sannsynligvis hørt den tidligere, og uansett klarer jeg ikke å beskrive den, så det får være. Platas beste låt!
Karakter: 10 / 10

What A Friend I`ve Found
...Jesus...Jesus...Jesus, friend forever...
En nydelig avslutning på en god plate. En slags ballade er det vel, uten at jeg vet mye om definisjonen på en ballade, men det er hva jeg ville kalle det. Bra er det, uansett!
Karakter: 8 / 10

Samla vurdering av plata: 8,2 / 10

Category: | 0 Comments

0 comments to “King Of Fools”