Subscribe RSS


CUTTING EDGE 1&2 (1994)

Dette er bandets aller første CD, og det er også tydelig når man hører den, det bærer ofte preg av gospel og litt tidlig 90-tallsstil. Likevel er det fantastiske sanger med, sanger som, uansett hvor klisjè det høres ut som, har forandret en hel generasjon.

Message Of The Cross
"...the cross was the shame of the world, but the glory of God..."
Har du aldri før hørt Delirious?, og skal høre dem for første gang, håper jeg virkelig ikke at du setter på den første sangen på den første CD`en. Selv om det ikke er noen dårlig sang, er det tydelig at det er bandet på et veldig tydelig stadium, med blant annet mye preg av gospel, som iallefall ikke er helt min greie.
Karakter: 4 / 10

Singers Song
"...come on all us dancers dance that Jesus Christ is Lord..."
Heller ikke dette er Delirious? på sitt beste, selv om deler av sangen faktisk er litt 'catchy' som man sier det på norsk. Veldig "glad-kristent", gospelpreget er stort, og personlig syns jeg at den er veldig lik den første sangen.
Karakter: 4,5 / 10

Lord You Have My Heart
"...and as you show your face, we'll see your glory here..."
For en sang! Enkel, kort, likevel så utrolig sterk og... fantastisk! Ikke rart at dette er en av sangene bandet er mest kjent for.
Karakter: 9 / 10

What Is This Thing Called Love?
"...what is this thing called love, I know I've found it, it's in your eyes..."
Fengende sang, tydelig at den er fra 'Cutting Edge-perioden', noe som absolutt ikke trenger å være negativt. Liker denne, jeg.
Karakter: 6,5 / 10

The Crucible For Silver
"...your gift to us is holiness, lead us to the place where we can sing..."
Tja, tja, tja. Den er fengende denne her også, men den har denne gospel-sounden som jeg ikke er så sinnsykt fan av. Er ikke den sangen jeg hører mest på, skal innrømme det.
Karakter: 3,5 / 10

Thank You For Saving Me
"...your word has let me see, thank you for saving me!"
Igjen en enkel, og veldig bra sang! Rolig, behagelig tempo, noe som kjennetegner veldig mange av bandets beste sanger. Omtrent halvveis skulle man tro at sangen var ferdig, men da kommer det noen minutter med fantastisk musikk uten noen spesiell tekst. Om man kan beskrive det sånn?
Karakter: 7 / 10

The Happy Song
"...for now I know that God is for me not against me..."
Den første sangen med virkelig raskt tempo, og denne låta er bra, selv om det fortsatt er tydelig at det er tidlig 90-tall. Absolutt ikke av de dårligste på plata.
Karakter: 6,5 / 10

Prophet Song
"...we'll call on the name of the Lord, for He is the one who can save..."
Tilbake til den litt kjedelig stilen igjen. Etter hvert som jeg har hørt låta mer, har jeg likt den mer og mer, men fortsatt er den ikke noen kjempehit. En typisk midt-på-treet-låt.
Karakter: 5 / 10

King Of Love
"...if there's a God, come rescue me, now here I stand, I'm saved by grace..."
Wow, dette er bra saker. Rett og slett. En av de aller beste på plata.
Karakter: 8 / 10

Coming Back
"...Heaven knows, I'm coming back this time, I 'm guilty of this crime..."
En utrolig bra sang, teksten har jeg ikke tenkt over før akkurat nå, men den handler om å komme tilbake til Gud etter å ha svikta han. Både teksten og melodioen er skikkelig bra. I`m coming back again!
Karakter: 7,5 / 10

Lead Me
"...lead me, oh lead me into your arms..."
En sang jeg har tatt meg selv i å synge mange ganger. Typisk for denne plata; rolig tempo, ærlig tekst og stemningsfull. Det tok litt tid for meg å like den, men om jeg liker den nå? Yeah!
Karakter: 7,5 / 10

I Could Sing Of Your Love Forever
"...I'm happy to be in the truth, and I will daily lift my hands..."
Jeg tror ikke det er ofte jeg kommer til å gi karakter 10 på låter, akkurat der er jeg en smule kravstor, men denne...wow. Hver gang jeg hører denne, har jeg rett og slett ikke ord. Den er for mektig. Og i tillegg til at det er en helt vanvittig bra sang, så har ingen klart å lage en bedre versjon selv om det er gjort flere versjoner sikkert hundre tusen ganger, både av bandet selv og andre. Saying no more...
Karakter: 10 / 10

Samla vurdering av plata: 6,6 / 10

Category: | 0 Comments

0 comments to “Cutting Edge 1&2”